Mjøsvekteren reddet liv på Mjøsa

Bilde av redningsbåten Mjøsvekteren på Mjøsa
Mjøsvekteren. Foto: Redningsselskapet

I sommer havnet redningselskapets Mjøsvekteren i en redningsaksjon hvor liv kunne gått tapt.

Saken er gjengitt med tillatelse fra Redningsselskapet og Leif Gunnar Jota.

Gjensidigestiftelsen har finansiert fire redningsfartøy for Redningsselskapet for å bidra til bedre beredskap på sjøen og i innlandet. De fire båtene er:

  • RS 144 Uni Helgeland (finansiert sammen med Stiftelsen UNI)
  • RS 145 Vekteren
  • RS 148 Mjøsvekteren
  • RS 153 Kystvekteren (finansiert sammen med Redningsselskapet)

I sommer var RS 148 Mjøsvekteren sentral i en redningsaksjon som hindret et menneskeliv i å gå tapt. Les den dramatiske historien her:

HAMAR: Det er en lun tirsdag kveld i fellesferien den 16. juli i år. Temperaturen har vært oppe i 20 grader midt på dagen, og for hamarsinger og hedmarkinger holder det i massevis; det er shorts- og bikinivær på Mjøsa.

Utenfor Domkirkeodden på Hamar, om bord i redningsskøyta Mjøsvekteren, sitter en kraftig nedkjølt Leif Gunnar Jota innpakket i bobleplast. Formen hans daler nå betraktelig.

Leif er iskald, men kjenner det ikke lenger. Han har sluttet å skjelve, og dømmekraften har dalt i takt med kroppstemperaturen.

–Jeg tenkte jo mest på båten, mindre på meg selv, sier han.

Leif Gunnar Jota i midten med sine redningsmenn. Foto: Redningsselskapet

Ante uråd

Skipper på RS 148, Espen Sand, har satt fart inn mot Tjuvholmen, der den tilkalte ambulansen står og venter. Det står om minutter nå, tenker han.

På land kan folk se Mjøsvekteren fosse forbi odden i 47 knops fart.

Båtfører Espen, elektriker ved Gjøvik sykehus, er frivillig mannskap på Mjøsvekteren, og er på vakt sammen med redningsmann Jan Ivar Vevle denne dagen. I tillegg har de med seg Odd Thomas Olafsen, også båtfører på Mjøsvekteren. I dag har Odd Thomas blitt med som ekstra matros.

De tre karene er tiltagende bekymret over tilstanden til mannen de akkurat har reddet opp av det bedragerske Mjøsvannet, målt til kun 7-8 grader, til tross for at sommersola har fått hedmarkingene til å kle av seg.

Foto: Redningsselskapet

Nær bevisstløs

Leif har nemlig stått med vann til godt over brystet i over én time, og er så kraftig nedkjølt at kroppstemperaturen ligger et sted rundt 30 grader. Kanskje har den vært enda lavere.

«Moderat hypotermi,» er diagnosen som stilles i ambulansen en halvtime etter redning, før Leif transporteres til sykehuset. Det vil si mellom 28 og 32 grader Celsius.

Når kroppstemperaturen er så lav, inntrer som regel bevisstløs tilstand.

–Det er helt utrolig at dette gikk bra, for i øyeblikket føltes det jo svært lite dramatisk, forteller Leif.

Leif er tilbake om bord i RS 148 og møter to av redningsmennene sine. De snakker sammen om den dramatiske timen som kunne ha kostet ham livet. Han ønsker å fortelle historien, så andre kan lære noe. Selv på godværsdager kan ulykken være ute, om man ikke er godt nok forberedt på sjøen.

–Jeg forstår jo nå hvor nære på alt var, og hvor lite materielle ting betyr i en slik situasjon, sier Leif, som til daglig er sentral ressurskoordinator hos Eidsiva Nett, og vant til å løse de fleste floker.

Liv reddet

Siden Redningsselskapet er eneste tilkalte ressurs på stedet denne sommerkvelden, ender det med at oppdraget får klassifiseringen «liv reddet».

–Det er Mjøsvekterens første livredning, men totalt har vi hatt 132 oppdrag, og har assistert 47 fartøyer, bare i 2019, forteller Espen og Odd Thomas.

I august alene viser landsstatistikken at 13 personer omkom som følge av drukning. Til og med august er det registrert 68 drukningsulykker, der minst 22 av disse er dokumentert knyttet til bruk av fritidsbåt eller kano / kajakk.

–Uten operativ drift av Mjøsvekteren, kunne det ha gått skikkelig galt med meg også, sier Leif. Han hutrer litt, der han står på moloen og speider ut mot havaristedet.

Les hele saken på www.redningsselskapet.no