Uteskole i praksis

En torsdag i oktober var 90 elever fra Universitetet i Innlandet samlet på Domkirkeodden i Hamar for å lære mer om hvordan de kan bruke naturen i undervisningen.

Ferske studenter med faglig påfyll før praksisperioden

En gruppe spente førsteårsstudenter ved Universitetet i Innlandet var torsdag 16. oktober samlet på Domkirkeodden i Hamar for en praktisk dag med uteskole. Sammen med fem universitetslærere og representanter fra seks frivillige organisasjoner fikk studentene en variert introduksjon til bruk av nærnatur i undervisningen. De kunne delta på ulike sesjoner, blant annet:

  • Turmat fra hele verden v/ Norsk Friluftsliv
  • Bli trygg i rollen som lærer når du skal ut med elevene v/ DNT
  • Én skog, tusen muligheter v/ Skogselskapet
  • Fart med kart v/ Norges Orienteringsforbund
  • Norsk og matematikk i friluft v/ Friluftsrådenes Landsforbund
  • Ville delikatesser for store og små v/Norges sopp og nyttevekstforbund

Studentgruppen var sammensatt, med deltakere som skulle bli alt fra gymlærere til lærere i norsk og matematikk. Undervisningen ble lagt til uken før praksisperioden, slik at studentene kunne gå ut i praksis med oppdatert kunnskap om hvordan undervisning kan flyttes ut av klasserommet og inn i naturen – uavhengig av fag.

Bilde av Mari Galaasen fra Friluftsrådenes Landsforbund.
Mari Galaasen fra Friluftsrådenes Landsforbund underviste studentene i norsk og matematikk utendørs. Foto: Paal Mork-Knutsen, Gjensidigestiftelsen.

Uteskole er mer enn gymfaget

Det er lett å tenke at uteskolepedagogikk er gym eller naturfag, men alle fag kan undervises i utendørs. En av de som viste dette i praksis, var Mari Galaasen fra Friluftsrådenes landsforbund. Galaasen er prosjektleder for undervisningskonseptet «Læring i friluft», og viste studentene hvordan man kunne gjennomføre en rekke pedagogiske øvelser i norsk- og matematikkfaget utendørs til sin undervisningsgruppe.

Uteskole kan gjennomføres overalt

DNT Hamar og omegn hadde et økt fokus på at de kommende lærerne skulle være trygge i rollen. I deres sesjon ble det derfor diskutert hva som skal til for å tilrettelegge for trygge situasjoner å undervise i. Det ble nevnt at uteskolepedagogikk  kan foregå i tett nærhet til selve skolen, men at det alltid er lurt å ha med seg litt ekstra førstehjelpsutstyr i sekken om det skulle dukke opp noe uforutsett. Studentene reflekterte selv over hva som burde være med. Plaster, ispose og sportsteip er en selvfølge, selv om man bare er et par hundre meter unna helsesøster.

Stort engasjement blant studentene under DNTs sesjon. Foto: Paal Mork-Knutsen, Gjensidigestiftelsen

Viktig å trene på praktiske ferdigheter som kan overføres til skolebruk

En av de ansvarlige for uteskoleundervisningen, var Geir Kirkerud, universitetslektor ved Universitetet i Innlandet. Han påpekte at en slik dag er viktig for studentene for å bygge en bred kompetansebase som studentene kan ta med seg ut når de er ferdig som lærere og skal starte sin lærerkarriere. Kirkerud trakk også frem det viktige samarbeidet med frivillige organisasjoner, som kommer og gir spesialundervisning innen sitt kompetansefelt. Som underviser i kroppsøvningsfaget var han opptatt av å se hvordan dette faget kan sees i sammeneheng med uteskoleundervisning.

Fersk kompetanse før praksisperioden

Studentene som fikk opplæring i uteskole, skulle videre i praksis uka etter. Da starter 90 elever praksisperioden sin med fersk kompetanse på uteskole, som vil komme elevene i hele grunnskolen til gode.

Bilde av elever som får undervisning i uteskole
Foto: Paal Mork-Knutsen, Gjensidigestiftelsen.